De visie op vergroening vanuit ITB
Vergroening vraagt niet alleen om grote, dure langetermijninvesteringen zoals nieuwe motoren voor alle schepen. Ook kleinere, tussentijdse verbeteringen zijn waardevol.
Verschillende studies tonen aan dat een combinatie van technologie en strategie nodig is om de binnenvaart effectief te vergroenen. Met een doordachte aanpak verzekeren we de uitrol ervan, en dus ook de duurzame toekomst van de binnenvaartsector.
Vergroening: focus op walstroom, ecovaren en motortechnologie
Volgens de visie van ITB en de commissie Vergroening is inzetten op walstroom, ecovaren en moderne motortechnologie de meest haalbare aanpak. Met slimme aanpassingen die een hoge emissiewinst opleveren, evolueren we stapsgewijs in de juiste richting.
Met een vergroeningsaanpak én de combinatie van technologie en strategie verzekeren we de duurzame toekomst van de binnenvaartsector.
1. Walstroom: tot 30% totale emissiereductie voor de binnenvaart
Een schip gebruikt zowat 30% van zijn brandstof tijdens het aanmeren bij het produceren van elektriciteit voor zijn nutsvoorzieningen. Dat maakt investeringen in walstroom-infrastructuur prioritair in de verduurzaming van de binnenvaart. Door schepen aan te sluiten op walstroom, maken ze gebruik van elektriciteit aan landzijde en niet van hun alternatoren die aangedreven worden door hun eigen motorisatie. Dit vermindert niet alleen de uitstoot van schadelijke stoffen, maar levert ook aanzienlijke kostenbesparingen op. Het installeren van voldoende walstroomkasten is hierin cruciaal. Door het gebruik van walstroom verminderen we de totale emissies met 30%.
2. Ecovaren: tot 20% totale emissiereductie voor de binnenvaart
Ecovaren is mogelijk door het motortoerental (RPM) nauwkeurig af te stellen naar de meest gunstige krachtoverdracht van de motor. Deze afstelling is afhankelijk van variabelen zoals hydrodynamische weerstand, vaargabarit, en het specifieke vaartraject, wat zorgt voor een hogere brandstofefficiëntie en een verminderde milieu-impact. Een reductie van de totale emissies van meer dan 20% maakt ecovaren een sterk element in een duurzamere binnenvaart.
3. Nieuwe motortechnologieën: tot 40% totale emissiereductie voor de binnenvaart.
Het motorenpark van een schip gaat gemiddeld 20 tot 30 jaar mee, wat best duurzaam is. De ontwikkeling en toepassing van geavanceerde motortechnologieën heeft uiteraard de grootste impact in de transitie. Hoewel de nieuwste motoren aan de milieunormen beantwoorden, zijn er ook voor oudere motoren oplossingen die geen al te grote financiële druk leggen op de sector.
TIP! Wil je gedetailleerde informatie over de nieuwste motortechnologieën en hun voordelen? Vraag dan de factsheets van de commissie Vergroening op.
oproep aan verladers voor het plaatsen van walstroomkast
Vanuit het ITB hebben we de visie dat vergroening in de binnenvaart in de eerste plaats moet gestimuleerd worden door het verminderen van het verbruik. Het gebruik van walstroom is hierin een belangrijk element.
In de praktijk zien we dat walstroomaansluitingen bij verladers eerder beperkt zijn. Daarom doen we een oproep naar verladers om in samenwerking met het ITB een testopstelling uit te werken waarbij er gewerkt worden binnen een LEC (Locale Energie Community). Binnen een LEC probeert een verlader met alternatieve groene energiebronnen zoals wind- en zonne-energie in te staan voor eigen energieopwekking en verbruik. Dit is onmiskenbaar de toekomst van de energievoorziening op landelijk niveau. De bedoeling is dat deze energie zeker kan worden ingezet voor de binnenvaart door de installatie van een walstroomkast en voor het laden van e-trucks. Voor het walstroomgedeelte zou op zijn minst moeten voorzien worden in een aansluiting 3X400V/63A/32A.
Indien geïnteresseerd neem contact op met het ITB!

Laat je bijstaan Door het ITB
Wij staan voor je klaar met onderbouwd advies over het verduurzamen van de vloot, informatie over regelgeving en hulp bij administratieve formaliteiten. Deze experten vormen een belangrijke schakel tussen beleid en schippers, tussen denken en doen. Of het nu gaat over walstroom, motoroptimalisatie of alternatieve brandstoffen zoals HVO.
Charlotte Nietvelt onze beleidsmederwerker helpt je graag met praktisch advies en ondersteuning om de ecologische voetafdruk van je vloot te verkleinen , terwijl ze de binnenvaartsector versterkt door duurzaamheid te integreren in alledaagse praktijken.
Voor vragen die buiten haar vergroeningsbevoegdheid vallen, zorgt ze voor een snelle doorverwijzing naar de juiste expert.