+32 2 217 09 67 Contacteer ons
19-05-2025

Onderzoek toont haalbaarheid vergroening Belgische binnenvaart

De conclusie is duidelijk: door hermotorisatie, nabehandeling en het gebruik van HVO kan de sector haar emissiereductiedoelstelling van 35% tegen 2035 realiseren. Een jaarlijkse investering van €12 miljoen in HVO-brandstof en 4,5 miljoen in nabehandelingssystemen of Stage V-motoren volstaat om deze ambitie waar te maken. Bovendien kan de maatschappelijke kost van binnenvaartemissies met €7,5 miljoen per jaar dalen, dankzij bijkomende reducties van CO2, stikstofoxiden (NOX) en fijnstof. 

ITB en de Green Deal Binnenvaart werken verder aan de onderbouwing van deze strategie en begeleidt binnenvaartondernemers via individuele casestudies. Hiernaast richten we ons bijkomend ook al op het ondernemen van stappen richting de realisatie van een nagenoeg emissievrije sector tegen 2050. 

 

Lees de volledige studie hier

 


Deze website maakt gebruik van cookies De website van ITB gebruikt functionele cookies. In het geval van het analyseren van websiteverkeer of advertenties, worden ook cookies gebruikt voor het delen van informatie, over uw gebruik van onze site, met onze analysepartners, sociale media en advertentiepartners, die deze kunnen combineren met andere informatie die u aan hen heeft verstrekt of die zij hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun diensten.
Toon details Verberg details
Selectie toelaten Alle cookies toelaten