+32 2 217 09 67 Contacteer ons

Buitengewoon innoverend

 

Belgische binnenvaart: koploper in innovatie

 

België werkt aan baanbrekende projecten die variëren van volledig autonome schepen tot waterstofaandrijving en digitale havensystemen. Dankzij toezicht van De Vlaamse Waterweg kan Vlaanderen testen op het volledig binnenvaartnet (>1000km) en dit binnen een juridisch kader voor innovatieve scheepvaarttechnologie. In Wallonië werkt  NavAuWall aan geautomatiseerde navigatie ten dienste van de binnenvaartlogistiek. Ook onze Belgische bedrijven en havens transformeren de sector met concrete innovaties.



Autonome vaart in België: innovatie in uitvoering

België bouwt stap voor stap aan autonome functies in de binnenvaart. Een belangrijke speler hierin is de Antwerpse organisatie SEAFAR, een voorloper in state-of-the-art technologieën voor semi-autonome en onbemande scheepvaart. Maar er zijn nog heel wat andere spelers die inzetten op innovatie:

 

  • In het Oost-Vlaamse AUTOFLEX test men kleine, zero-emissie, (semi)autonome schepen met ‘Stow & Charge’-knooppunten.
     
  • Flanders Smart Field Services demonstreerde remote-operated varen met 5G en een walcontrolekamer.

  • Het MSCA-netwerk AUTOBarge sloot in mei 2025 af met een event in Antwerpen—een sterke R&D- en talentbasis.

  • Daarnaast komt er een Antwerpse hub voor autonome (maritieme) vaartuigen in de havensector: TideWise

  • SEAFAR: stuurhuis aan de wal, made in Belgium: Sinds 2022 helpt het Antwerpse Shore Control Center (SCC) binnenschepen veilig en efficiënt op afstand te varen. Vlaanderen maakt dit mogelijk binnen het Smart Shipping-kader met duidelijke veiligheidsregels en ruimte voor testen. In 2024 volgde een uitrol naar Duitsland (Duisburg), en in 2024–2025 kwamen extra stappen in certificatie en vergunningen. Zo groeit remote-operatief binnenvaart uit tot een operationele innovatie die bemanningsdruk verlaagt, betrouwbaarheid verhoogt en de modal shift ondersteunt.



Logistiek is samenwerking in beweging

De binnenvaart is een onmisbare schakel in het breder logistiek netwerk. Doorgedreven digitalisering, datadeling en een nauwe samenwerking met weg- en spoortransport maken een vlotte levering van goederen mogelijk. Dat ondersteunt planning, doorstroming en betrouwbaarheid over de keten heen, van sluis tot terminal en laatste kilometer.

Innovatie in opleidingen

Ook de opleidingscentra in onze sector staan niet stil. Modulaire, competentiegerichte leerpaden maken een snellere instroom mogelijk. De EU-kaders voor binnenvaartkwalificaties zorgen voor heldere standaarden en examens die overal herkenbaar zijn. Opleidingen worden tegelijk digitaal ondersteund: van simulatortraining voor varen en ECDIS (Electronic Chart Display and Information System) tot hybride (online + on-site) trajecten. Zo kan je op eigen tempo leren met actuele tools.

Bekijk de innovatieve opleidingen:


Innovatieve vaarverhalen

 


Verlader

 

“Door digitale planning en datadeling verlopen leveringen sneller en betrouwbaarder. “

 

 

 

Schipper

“Ik investeerde in boordtechnologie om efficiënter en zuiniger te varen.”

 

 

 

Opleider

“Hybride opleidingstrajecten zorgen voor een snellere instroom.”

 

 

Gedreven om in de innovatieve binnenvaart te werken?

Volg een infosessie

FAQ

 

Ga naar FAQ                Contacteer ons

Een programma-aanpak om slimme vaartuigen, slimme infrastructuur, slimme datadeling en slimme regelgeving te koppelen, met het oog op meer veiligheid en betrouwbaarheid, lagere kosten en een versnelling van de vergroening van de binnenvaart.

Smart Shipping draagt bij aan het stroomlijnen van data en processen binnen de bredere logistieke keten. Digitale vrachtinformatie (eFTI) maakt papieren documenten overbodig over weg/spoor/water/lucht; RIS (River Information Services) geeft real-time vaarweg- en verkeersinfo voor planning en lock-/brugpassages. Dit resulteert samen in minder wachttijden, hogere voorspelbaarheid en betere multimodale afstemming.

Om binnenvaartschepen op afstand te helpen varen wordt gebruikt gemaakt van een SCC – denk aan een ‘stuurhuis aan wal’. Dat combineert camera’s, sensorgegevens en gecertificeerde communicatie, zodat ervaren kapiteins meerdere schepen veilig kunnen begeleiden. Vlaanderen ondersteunt dit via het Smart Shipping-programma, waarbij er getest wordt binnen een juridisch kader, met oog voor veiligheid, arbeidsmarkt en modal shift. Resultaat: efficiënter varen, minder bemanningsdruk en meer betrouwbaarheid in de keten.

Door de betrouwbaarheid en voorspelbaarheid te verhogen, wordt de binnenvaart aantrekkelijker in multimodale ketens. Watergebonden vervoer heeft gemiddeld lagere emissies per ton-km dan wegvervoer. Meer transport over water draagt dus bij aan een lagere CO2-uitstoot in Europa.

Blijf op de hoogte 

Wil je graag de laatste nieuwtjes uit de binnenvaartsector ontvangen? Ben je benieuwd naar het reilen en zeilen binnen team ITB? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en volg ITB op sociale media.

Deze website maakt gebruik van cookies De website van ITB gebruikt functionele cookies. In het geval van het analyseren van websiteverkeer of advertenties, worden ook cookies gebruikt voor het delen van informatie, over uw gebruik van onze site, met onze analysepartners, sociale media en advertentiepartners, die deze kunnen combineren met andere informatie die u aan hen heeft verstrekt of die zij hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun diensten.
Toon details Verberg details
Selectie toelaten Alle cookies toelaten