FAQ
Ben je binnenvaartondernemer en heb je een vraag? Dan is de kans groot dat je op deze pagina het antwoord vindt.
Vind je toch niet de informatie die je zoekt? Aarzel dan niet om ons te contacteren. Team ITB helpt je graag verder.
Als huis van de binnenvaart, brengt ITB schippers en overheid samen. Binnenvaartondernemers en overheden kunnen bij ons terecht voor expertise over de sector. Het is onze missie om met alle partijen samen te werken aan duurzame groei van de binnenvaart en aan een geïntegreerd logistiek transportsysteem. Lees op deze pagina meer over onze werking en activiteiten.
ITB is een private vereniging en valt bijgevolg niet onder een overheid. In de verschillende beheersorganen zijn de overheden wel vertegenwoordigd. Op deze pagina vind je meer informatie over de structuur van ITB.
De opbrengsten uit de exploitatievergunningen dekken de werkingskosten van het ITB en is geregeld in artikel 3.3.2.4 van het Belgisch Scheepvaartwetboek.
ITB bestaat uit een klein team van medewerkers die gedreven zijn om de binnenvaart te laten floreren. Maak kennis met team ITB.
De algemene vergadering is een gesloten gebeuren, bestemd voor de leden van ITB, en kan enkel op uitnodiging bijgewoond worden. De genodigden ontvangen 2 weken voor de vergadering een persoonlijke uitnodiging via mail, met alle nodige informatie. De algemene vergadering vindt 2 keer per jaar plaats, in juni en november.
Aangezien ITB een vzw is, bestaat de algemene vergadering uit leden, die behoren tot een overheid met bevoegdheden in de binnenvaart of gelieerd zijn aan de binnenvaartsector. De leden kunnen opgedeeld worden in 3 categorieën: effectieve leden, toegetreden leden en ereleden. Enkel de effectieve leden hebben stemrecht. Lees er meer over op deze pagina.
Naast de algemene vergadering, beschikt het ITB over een bestuursorgaan van 16 leden, paritair samengesteld uit vertegenwoordigers van de verschillende autoriteiten (federaal en de 3 gewesten) en de beroepsorganisatie. Bekijk de taken van het bestuursorgaan op deze pagina.
Naast de algemene vergadering en het bestuursorgaan, beschikt het ITB over een directiecomité: de voorzitter, de 2 ondervoorzitters en de penningmeester. Lees er meer over op de pagina ‘over ITB, profiel en samenstelling’.
Als starter - natuurlijke persoon of onderneming – of als ondernemer in het goederenvervoer over binnenwateren, heb je een getuigschrift van vakbekwaamheid, toegang tot het beroep en een ondernemingsnummer nodig. Voor meer informatie of hulp kan je terecht bij één van de erkende beroepsorganisaties.
Belangenbehartiging van schippers is een taak van de erkende beroepsorganisaties. Je vindt hun gegevens op onze lijst van adressen.
In dit handig overzicht vind je zowel de algemene (voor alle type schepen) als specifieke (per goederensoort of vervoer passagiers) documenten.
Vraag onze gratis binder aan, om je boorddocumenten overzichtelijk te classeren.
Je hebt een exploitatievergunning nodig als je met commerciële doeleinden op de binnenwateren vaart, en als het binnenvaartuig:
- dient om goederen te vervoeren of op te slaan
- of dient om andere binnenvaartuigen te slepen of te duwen
- in volle eigendom toebehoort aan:
natuurlijke personen die in België hun woonplaats hebben
rechtspersonen die in België hun maatschappelijke zetel hebben
- niet toebehoort aan natuurlijke personen of rechtspersonen met woonplaats of maatschappelijke zetel in België, maar wel voor binnenlands vervoer in België gebruikt wordt.
Een exploitatievergunning is geldig gedurende een jaar en blijft ongewijzigd geldig tot aan de vervaldag. Wij sturen je tijdig een nieuwe betalingsuitnodiging voor de verlenging van de vergunning. De vergunning moet bij verkoop van het schip aan boord blijven omdat ze maar éénmaal per jaar wordt afgeleverd.
De afgifte van de exploitatievergunning is onderworpen aan de voorafgaande betaling van een jaarlijks recht. Dit recht wordt berekend op basis van de tonnenmaat en het motorvermogen, zoals aangegeven in de meetbrief: € 0,11 x max. tonnenmaat + € 0,29 x motorvermogen uitgedrukt in kilowatt.
1. Verzamel de nodige documenten:
- Eigendomsbewijs
- Meetbrief
- Communautair certificaat, certificaat van onderzoek of unie binnenvaartcertificaat (Vlaanderen | Wallonië)
- Uittreksel van handelsregister: alleen voor natuurlijke personen of rechtspersonen met woonplaats of maatschappelijke zetel niet in België.
2. Stuur een mail met de benodigde documenten naar binnenvaart@mobilit.fgov.be.
De voorwaarden voor de aanslagjaren 2021/2022/2023 (inkomsten 2020/2021/2022) zijn beschikbaar via deze pagina.
Zodra de nieuwe voorwaarden gepubliceerd worden zal de link hier toegevoegd worden.
De Belgische vloot wordt gedefinieerd als ‘de schepen van eigenaars die in België gedomicilieerd zijn én over een exploitatievergunning beschikken’. Vind hier de evolutie van de vloot doorheen de jaren.
Bekijk de evolutie van de vervoerde volumes doorheen de jaren hier.
Bekijk de actuele gasolieprijs en tendensen hier.
Bekijk de actuele overliggelden hier.
Er zijn 2 binnenvaartscholen in België voor middelbaar onderwijs, in Antwerpen en in Hoei. Ook voor volwassenen bestaan er opleidingen in Vlaanderen en Wallonië.
Als Belgisch binnenvaartbedrijf met een exploitatievergunning heb je recht op een tussenkomst in de kosten voor het begeleiden van een stagiair, als de stagiair afkomstig is van een binnenvaartschool of een erkende opleiding, en als je voldoet aan bepaalde modaliteiten. Bekijk de modaliteiten voor toekenning en de aanvraagprocedure op deze pagina.
Bekijk het overzicht van alle nuttige adressen en contactgegevens voor de binnenvaart.
Adressen van schippers kunnen we omwille van privacy (GDPR-wetgeving) niet vrijgeven. Bekijk hier het overzicht van alle nuttige adressen en contactgegevens voor de binnenvaart.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang informatie over nieuwe regelgeving en andere interessante updates. Alle juridische informatie zal voor eind 2024 ook beschikbaar zijn in onze gloednieuwe juridische databank. Je vindt op deze pagina alvast een actuele selectie van juridische informatie.
Het Verdrag inzake de verzameling, afgifte en inname van afval in de Rijn- en binnenvaart (CDNI) is op 1 november 2009 in werking getreden in België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Nederland en Zwitserland. Het CDNI legt de internationale regels vast voor de verzameling, afgifte en inname van de scheepsafvalstoffen. Meer info over het CDNI kan je vinden bij ‘Over CDNI’.
De exploitant van elk schip betaalt vooraf een verwijderingsbijdrage bij het bunkeren van brandstof. Deze bijdrage geeft recht op gratis afgifte van afval bij ontvangstinstallaties en ontmoedigt illegale lozing. Op die manier levert elke binnenvaartondernemer een bijdrage aan de bescherming van het milieu de waterkwaliteit en de veiligheid van de binnenvaart. Meer info, zie deze pagina.
Je betaalt je bijdrage via een systeem van prefinanciering. Vooraleer je gaat bunkeren, stort je een bedrag op het rekeningnummer BE74 0016 0890 0907 van ITB, met vermelding van je BTW-nummer. Aan de hand van je BTW-nummer linkt ITB dit bedrag aan je ECO-rekening. Bij het bunkeren wordt je bijdrage in mindering gebracht van je rekening. Sinds 1 januari 2023 bedraagt deze bijdrage € 10,00 (excl. BTW) per 1.000 liter gebunkerde accijnsvrije gasolie. Lees meer op deze pagina.
Bekijk hier het overzicht van de erkende bunkerbedrijven in België.
Op deze pagina vind je de ontvangstinrichtingen van alle lidstaten van het CDNI.
Je vindt de actuele losverklaring in de verschillende taalversies hier.
Dien online een aanvraag in om een ECO-rekening te openen. Nadat je aanvraag verwerkt is, neemt een van onze medewerkers contact met je op voor de verdere afhandeling.
Bezorg ons een kopie van je vergunning ET via de contactpagina.
Neen, je moet geen nieuwe ECO-rekening openen. Er kunnen meerdere schepen gelinkt worden aan dezelfde ECO-rekening. Bezorg ons de gegevens van het nieuw schip via de contactpagina. Zo kunnen we je account actualiseren.
Bezorg ons je nieuwe gegevens via de contactpagina. Zo kunnen we je account actualiseren.
Om in te loggen via je smartphone, gebruik je je e-mailadres, niet je gebruikersnaam. Voer vervolgens het door jou gekozen wachtwoord in.
Als je geen smartphone hebt, kan je een pdf-document aanvragen met je QR-code. Dit document moet jaarlijks vernieuwd worden. Vraag het aan via de contactpagina.
Je kan je saldo zien via je account in de CDNI-applicatie. Bekijk daar de details van je transacties onder het gedeelte ‘historiek’. Op deze pagina vind je meer informatie over de app.
Informeer ons over de stopzetting van je activiteit via de contactpagina en geef je bankrekeningnummer mee. Je aanvraag tot stopzetting van je ECO-rekening wordt geregistreerd. Ongeveer 30 dagen later ontvang je het resterend saldo op je bankrekening.
De bunkerbedrijven hebben een maand tijd om transacties die niet via de app konden doorgaan, schriftelijk te bezorgen aan het ITB. Pas na verwerking van deze transacties kunnen we de ECO-rekening definitief afsluiten.
In Vlaanderen en Brussel zijn er momenteel geen. In Wallonië is er een steunmaatregel die geplafonneerd is tot 200.000€ met als voorwaarde dat men als binnenvaartondernemer gedomicilieerd is in Wallonië. De actuele lijst kan je hier raadplegen.
Bij hermotorisatie is er een verplichting sinds 2020 dat elke nieuwe motor gecertifieerd moet zijn met emissies conform Stage V. De Stage V norm heeft vooral betrekking op de uitstoot van toxische emissie zoals NOx en PM. Deze zijn schadelijk voor onze gezondheid. Stage V echter zet niet in op de reductie van broeikasgassen waarbij het belangrijkste broeikasgas natuurlijk CO2 is. De reductie van CO2 vereist nieuwe technologieën zoals gebruik van batterijen, waterstof en alternatieve brandstoffen.
Onlangs is dankzij de inzet van het ITB een vrijstelling mogelijk voor het betalen van accijnzen op alternatieve brandstoffen. In tegenstelling tot het wegtransport moet die vrijstelling door elke schipper aangevraagd worden. De vergroeningsconsulent van het ITB kan hierbij helpen. In de toekomst mogen we verwachten dat de meeste havenrechten verlagen voor vergroende schepen.
Neen, vanuit Europa heeft men de algemene ambitie om tegen 2030 een CO2 reductie te bekomen van 55% met als referentieniveau 1990. Vanuit het CCR wil men tegen 2035 voor de binnenvaart de CO2-emissie reduceren met 35% tegenover 2015. Vermits alle landen hierbij betrokken worden maakt dit niets uit voor de concurrentiepositie van België.